Izvanredno održavanje
Prema Pravilniku o održavanju cesta (NN 90/14) Izvanredno održavanje je definirano kao:
Izvanredno održavanje spada u grupu zahtjevnijih i opsežnijih radova održavanja cesta, a temeljni im je cilj dugotrajnije uređenje i poboljšanja pojedinih dijelova ceste bez izmjene njenih tehničkih elemenata, osiguranja sigurnosti, stabilnosti i trajnosti ceste i cestovnih objekata i povećanja sigurnosti prometa.
Radovi izvanrednog održavanja izvode se povremeno, a njihov opseg vezan je za stupanj dotrajalosti ili oštećenja ceste.
Radovi izvanrednog održavanja cesta mogu se izvoditi samo na temelju projekta koji se obvezno izrađuje za provedbu takvog održavanja i u skladu s ovim Pravilnikom.
Projekt treba izrađivati u skladu s odredbama posebnih zakona koji uređuju gradnju i propisa donesenim na temelju tih zakona, zakonskih propisima koji uređuju zaštitu okoliša, zakonskih propisa o cestama i sigurnosti prometa na cestama i propisa donesenim na temelju tih zakona.
Projekt za upravitelja ceste, izrađuje ovlašteni inženjer koji je ovlaštenje stekao po posebnom zakonu na temelju projektnog zadatka, a na podlozi evidentiranih podataka o stanju ceste ili na temelju obavljenog prethodnog detaljnog pregleda.
U projektnom zadatku trebaju se utvrditi svi tehnički i tehnološki uvjeti kao i svi ostali uvjeti za izvođenje radova.
Pri izvođenju, nadzoru i preuzimanju izvedenih radova izvanrednog održavanja primjenjuju se odredbe važećih pozitivnih propisa o cestama, gradnji, uređenju prostora, sigurnosti cestovnog prometa i zaštite okoliša.
Pregled i preuzimanje izvedenih radova vodi Povjerenstvo koje imenuje upravitelj ceste, pri čemu se na odgovarajući način koriste odredbe pozitivnih propisa o tehničkom pregledu građevina.
Radu Povjerenstva za preuzimanje izvedenih radova dužan je sudjelovati i davati objašnjenja predstavnik izvođača radova.
Izvanredno održavanje cesta posebno obuhvaća:
– obnavljanje i zamjenu kolničkog zastora
– ojačanje kolnika u svrhu obnove i povećanja nosivosti i kvalitete vožnje
– mjestimične popravke kolničke konstrukcije ceste u svrhu zaštite i povećanja nosivosti ceste
– poboljšanje sustava odvodnje ceste
– zamjenu, ugrađivanje nove i poboljšanje vertikalne prometne signalizacije i opreme ceste (kilometarski i smjerokazni stupići, zaštitne ograde i slično) na većim dijelovima ceste
– saniranje odrona, popuzina,
– radovi na zaštiti kosina od erozije,
– sanaciju obložnih zidova,
– zaštitu ceste od podlokavanja,
– radove na uređenju zelenila u svrhu biološke zaštite ceste, ukrašavanja okoliša i zaštite od sniježnih zapuha,
– pojedinačne korekcije geometrijskih elemenata ceste (ublažavanje oštrih krivina, uređenje poprečnih nagiba, stajališta uz cestu i drugo) sa svrhom poboljšanja sigurnosti prometa, kojima se ne mijenja usklađenost s lokacijskim uvjetima u skladu s kojim je cesta izgrađena,
– uređenje raskrižja u istoj razini (oblikovanje, preglednost, ugradnja nove signalizacije i opreme) kojima se ne mijenja usklađenost s lokacijskim uvjetima u skladu s kojim je cesta izgrađena,
– poboljšanje uvjeta prometa uređenjem stajališta, odmorišta, pješačkih staza,
– obnovu i postavu instalacija, opreme i uređaja ceste.
Izvanredno održavanje cestovnih objekata posebno obuhvaća:
– zamjenu kolnika
– zamjenu hidroizolacije
– popravak ili zamjenu rasponske konstrukcije, stupova i upornjaka
– popravak ili zamjenu sustava za odvodnju,
– popravak ili zamjenu ležajeva
– popravak ili zamjenu prijelaznih naprava
– uređenje prijelaza na nasip
– zaštitu stupova i upornjaka od podlokavanja
– cjelovitu antikorozivnu zaštitu
– sanaciju i zaštitu betonskih površina
– zamjenu i obnovu propusta i mostova do 10 m raspona
– sanaciju tunelske obloge
– sanaciju i obnovu zidova.